2015. január 10., szombat

Vajas tészta, lépésről lépésre

Ez az első olvasatra bonyolultnak tűnő alaptészta valójában nem más, mint húsz perc tényleges munka, pár apró szabályt betartva. Az eredmény pedig talán a legváltozatosabban felhasználható tészta, hiszen készülhet belőle sós, édes, töltött, csigába csavart sütemény.

Hozzávalók/700g nyers vajas tésztához
összesen: 250g liszt (50g fehér búza liszt, 50g durum liszt, 150g teljes búza liszt)
 
Vajas részhez
50g liszt a fentiekből
200g vaj

Előtésztához
200g liszt a fentiekből
50g vaj
125ml víz
5g só
5g 10%-os ételecet

A liszteket összekevertem. Először a vajas részt készítettem el. 200g vajat és 50g lisztet összegyúrtam, majd téglatestet formáztam belőle, fóliába csomagoltam és hűtőszekrénybe tettem.
Az előtészta hozzávalóit összedolgoztam. Mikor elvált az edény falától lisztezett nyújtótáblán kigömbölyítettem és egy óráig pihentettem. 


A pihentetés után nyújtófával négy fület húztam a tésztának úgy, hogy a közepe vastag maradjon. Erre azért van szükség, hogy közel azonos vastagságú tészta vegye majd körbe a vajas téglát.


A tészta közepére helyeztem a vajas tömböt. A vajnak hidegnek, de ujjal benyomhatónak, kell lennie, hogy ne szakítsa át a tésztát.





A tésztafülekkel betakartam a vajas részt.


A tésztát a lisztezett deszkán kinyújtottam, körülbelül 5-7mm vastagra. Gondolatban három részre osztottam, először a bal oldali, majd a jobb oldali részt ráhajtottam. Hajtogatás előtt a lisztet ecsettel lesöpörtem. Erre azért van szükség, hogy a lisztszemcsék ne képezzenek kérget a leveles rétegek között.


A szimpla hajtás után egy dupla következett. A tésztát elfordítottam 90 fokkal, majd újra kinyújtottam. Négy részre osztottam, a bal, majd a jobb szélt középre hajtottam.


Végül összecsuktam mint egy könyvet.


Egy tálcát leterítettem folpack fóliával, rátettem a tésztát, a tetejét is becsomagoltam, majd fél órára hűtőszekrénybe tettem. Pihentetés után megismételtem a szimpla és a dupla hajtást, újra fél óráig pihentettem. Ezután a tészta használható. 240 fokon kezdjük sütni, majd mérsékeljük a hőmérsékletet.
Ha nem használjuk fel a tésztát pár napig hűtőben jól eltartható, de akár le is fagyasztható.


Felhasznált irodalom: Dunszt-Schulhof. Cukrászati ismeretek 1.

1 megjegyzés:

  1. Ez nagyon jó kis poszt! Rá kéne már szánni magam, hogy elkészítsem, de egyenlőre a boltit gyorsabbnak találom. :-D

    VálaszTörlés